Rust vinden in de drukte

December de maand vol prikkels voor jong en oud, hoe vind je rust in deze periode.

Laat we beginnen met de vraag is december zo druk of denken we dat december druk is.

Onze gedachten overheersen vaak onze gevoelens, we denken ergens aan en we voelen ons ook zo.

Onze gedachten zijn vaak de baas over ons zonder dat we het door hebben.

Onze gevoelens projecteren we vaak op onze omgeving.

Zo nemen kinderen onze energie over en worden zij ook drukker en zo is de chaos compleet.

Dan is het goed om een stap terug te doen te kijken en toe voelen.

Wat zeg je een stap terug doen hoor ik je denken, ja 1 stap terug doen.

Dat doe je heel eenvoudig.

Merk je aan jezelf dat je, je opgejaagd voelt druk op de pauze knop in jezelf.

Stop met alles wat je aan het doen bent.

Adem,  bekijk de situatie zonder oordeel stel jezelf de volgende vragen, wat is er nu aan de hand op dit moment, waar zitten mijn gedachten, klopt dit wel.

Adem nog een paar keer diep in en uit en vertraag een beetje, kijk de wereld in met een open blik.

Deze oefening kun je ook met je kinderen doen.

Nodig het kind uit om bij je te gaan zitten.

Laat het rustig in en uitademen, laat het een tekening maken waar het kind nu aan denkt of laat het benoemen waar het aan denkt.

Zo raakt een kind de spanning en zijn gedachten kwijt.

Bekijk het verhaal zonder oordeel.

Adem rustig in en rustig uit en ga dan weer verder met de dag.

Een kind kan ook een affirmatie opnoemen ik gebruik ze vaak in mijn meditatie's.

bijvoorbeeld, Ik ben kalm.