Mindfulness

Mindfulness wat is dat nu eigenlijk ik beschreef het al even op mijn facebook pagina.

Mindfulness betekend de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.

Om dit te kunnen doen zul je moeten trainen: het trainen van je aandacht en het trainen van de kwaliteit van de aandacht.

Om je aandacht te trainen moet je eerst weten hoe je brein werkt.

Ons brein wil dat we steeds in beweging zijn omdat we simpelweg altijd iets willen doen. Het liefst meerdere dingen tegelijk. We willen zoveel mogelijk tegelijk doen, maar hierdoor doen we in feite juist niets. Althans, niet met aandacht.

 

 

 

We zijn constant bezig om dingen gedaan te krijgen in plaats van echt te leven. En als we even niets gedaan krijgen, of het zit tegen, dan krijgen we het benauwd.

Hierdoor zijn mensen vandaag de dag veel gevoeliger voor stress, angst en depressie.

We zijn gestopt om echt te genieten van het leven wist je dat we ongeveer 47 procent van de dag bezig zijn met de toekomst en het verleden.

 

De helft van je tijd ben je dus niet bezig met genieten van dit moment maar met je druk maken over iets wat je niet meer kunt veranderen (verleden), of dingen in de toekomst die we niet kunnen voorspellen.

Inderdaad, we kunnen de toekomst weliswaar beïnvloeden, maar het moment waarop je dat moet doen is het heden.

Op sommige gebeurtenissen in het leven heb je nu eenmaal geen invloed.

Dus het enige wat we kunnen doen is het beste van onszelf geven in het huidige moment, zodat we beter om kunnen gaan met wat ons in de toekomst te wachten staat.

En dit is niet eenvoudig dit vergt training je kunt je brein trainen om steeds meer in het moment te leven.

 

Mindfulness leer je niet in een week je zult je brein moeten trainen en dit kost tijd en herhaling. Door oefeningen te herhalen her programmeer jij je brein, en ja je zult weerstand ervaren.

Je brein komt in opstand en zal jouw van alles wijsmaken om te stoppen met mindfulness of meditatie.

Zet dan door.

 

Daarom is het belangrijk om kinderen kennis te laten maken met mindfulness omdat hun brein nog volop in ontwikkeling is. Doordat kinderen van jongs af aan al kennismaken met mindfulness en meditatie leren zij beter om te gaan met stress en angst zijn zij zich meer bewust van hun ademhaling en het huidige moment.

 

Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een cd met mindfulness oefeningen voor kinderen. Zodat zij op een speelse manier mindfulness kunnen leren, daarnaast vind je natuurlijk de meditaties op spotify onder de naam de magische eenhoorn.